رسمـ نرگسانه

خدایا پناه می‌برم به تو از شر قلمی که خباثت‌های نفسم را پشت واژه‌ها پنهان می‌کند . . .

رسمـ نرگسانه

خدایا پناه می‌برم به تو از شر قلمی که خباثت‌های نفسم را پشت واژه‌ها پنهان می‌کند . . .

مشخصات بلاگ
رسمـ نرگسانه

❤....❤....❤.....❤.....❤.....❤
..................................✿❤
...............................✿❤
............................✿❤
........................✿❤
.....................✿❤
..................✿❤
...............✿❤
.............✿❤
...........✿❤
..........✿❤
...........✿❤

سلام خوش اومدید ...

شاهزاده خانم رومی (1)

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۴۲ ب.ظ

روایتگر ماجراى ولادت امام عصر (علیه السلام)

به نقل از سایت استاد انصاریان

درس‏ها، عبرت‏ها و پندهایى در ماجراى ولادت وجود مبارک امام دوازدهم (عج) هست که توجّه به آن درس‏ها، پندها و عبرت‏ها، مى‏تواند براى هر انسان خواستارِ کرامت، فضیلت و سعادت مفید باشد.

روایتگر قسمتى از این ماجرا و کسى که در آن نقش مهمى ایفا مى‏کند، مرد معتبرى است به نام بُشْر بن سلیمان که عالم بزرگ، محدث خبیر و انسان مطمئن که بزرگان دین ما از او به عنوان صدوق یاد کرده ‏اند، در هزار و چند سال قبل، در عصر غیبت صغرى و در کتاب پر قیمت «الغیبه‏»، این روایت را از او نقل فرموده است.

بشر بن سلیمان، از فرزندان ابوایوب انصارى است؛

این انسان بزرگوار در زمانى که رسول‏خدا (ص) از مکه به مدینه هجرت کرد و در قریه قبا پیاده شد و چند روزى را منتظر ورود اهل‏بیتشان و امیرمؤمنان (ع) شد، در آن چند روز، ابوایوب این مسجد با عظمت قبا را با بنّایى و زحمات خود به پاکرد، مسجدى که خداوند متعال در سوره مبارکه توبه، این آیه را درباره آن نازل کرد:

«لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ1

در این مسجد، مردانى براى عبادت مى‏آیند که عاشق طهارت همه‏جانبه هستند و خداوند هم عاشق مردم پاک است.

آن چند روزى که رسول‏الله (ص) در روستاى قبا به سر مى‏برد، افراد زیادى از مردم مدینه به محضر حضرت مشرّف مى‏شدند و درخواست مى‏کردند که به محض این که حضرت (ص) به مدینه آمد، به خانه آن‏ها نزول اجلال کند.

پیغمبر (ص) جواب مردم را نمى‏داد که من به خانه شما مى‏آیم یا نمى‏آیم. تا این که روزى که پیغمبر وارد مدینه شد، فرمود: راه را بر شتر من باز بگذارید.

این شتر در هر خانه‏اى که زانو زد، من به آن خانه وارد مى‏شوم. شتر پیغمبر (ص) کنار درب خانه ابوایوب انصارى زانو به زمین زد.

در ابتداى ورود پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) به مدینه، آن جا براى حضرت، محلّ زندگى، عبادت، مناجات و تبلیغ دین شد.

این نشان مى‏دهد که خانه پاک و صاحبخانه پاک، مورد توجّه خدا، پیغمبر و امام معصوم است؛

چنان‏که وقتى حضرت رضا (ع) وارد نیشابور شد، در آن روزگارى که شهر نیشابور شهر فوق‏العاده آبادى بود، هر یک از مردم نیشابور اصرار داشتند که حضرت (ع) به خانه آن‏ها بیاید؛

ولى ایشان مانند جدّ بزرگوارش، پیغمبر اسلام (ص)، به مردم فرمود که مَرکب من را آزاد بگذارید تا کنار درب هر خانه‏اى که زانو زد، تا زمانى که من در نیشابورم، محلّ اقامتم در همان خانه باشد.

مردم هم راه را براى مَرکب حضرت باز گذاشتند، و مَرکب آمد در یک محله قدیمى فقیرنشین نیشابور و کنار درب منزل پیرزنى زانو زد.

تا زمانى که امام (ع) در نیشابور اقامت داشت، در خانه همین پیرزن بود. براى خدا، انبیاء و ائمه، مرد یا زن، فقیر یا غنى، مطرح نیست. آنچه در پیشگاه مقدس پروردگار ارزش دارد، همین پاکى وطهارتى است که در قرآن کریم مطرح است؛ پاکى دل، پاکى اخلاق، پاکى عمل و پاکى مال.

هر کسى که پوشیده به این چهار پاکى و این چهار طهارت باشد، نظر پروردگار، نظر انبیاء، نظر ائمه طاهرین:

به اوست، هر چند پیغمبر (ص) و یا امام غایب باشند، ولى آن شخص و آن خانه، مورد توجّه معنوى پیغمبر و امام است؛

به عبارت بهتر مى‏شود گفت که این شخص و خانه او، محلّ طلوع نور پیغمبر و امام است؛

قلب او، محلّ طلوع امام است؛ خانه او محلّ طلوع نور امام است؛

این خانه همان خانه‏اى است که در روایات بسیار مهم ما وارد شده که شب‏ها این خانه‏ها براى ملائکه آسمان‏ها مى‏درخشند، به مانند پرنورترین ستاره‏اى که براى مردم روى زمین، مى‏درخشد 2، و این نور همان نور پاکى و نور طهارت است.

طهارت خانه، منوط به طهارت مال و طهارت مواد خانه، از حرام است، و طهارت انسان، منوط به طهارت قلب، اخلاق و عمل او، از زشتى‏هاى مربوط به هر یک از آن‏ها است.

این طهارت، عامل محبوبیت است: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ.» در سوره بقره در آیه دویست و بیست و دو، همین معنا را داریم: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ‏.»

این بشر بن سلیمان، از فرزندان چنین انسان پاکى است که هم خودش مورد نظر پیغمبر بود و هم خانه‏اش؛ یعنى خانه‏اش هم با طهارت بود. این طهارت آثارش را در نسل انسان هم ظاهر مى‏کند، و امام باقر (ع) مى‏فرماید: «کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِى الذُّرِّیَّه3

______________________________
(1) 1. توبه: 108: مسجدى که از روز اول پایه، ریشه و اساسش بر تقوا بناگذارى شده، سزاوار است که در چنین مسجدى به عبادت برخیزید.

(2) 1.. شیخ کلینى، کافى، ج 2، ص 610.

(3) 2. کافى، ج 5، ص 125: کسب حرام در نسل انسان هم خودش را آشکار و ظاهر مى‏کند.

  • گل نرگس