رسمـ نرگسانه

خدایا پناه می‌برم به تو از شر قلمی که خباثت‌های نفسم را پشت واژه‌ها پنهان می‌کند . . .

رسمـ نرگسانه

خدایا پناه می‌برم به تو از شر قلمی که خباثت‌های نفسم را پشت واژه‌ها پنهان می‌کند . . .

مشخصات بلاگ
رسمـ نرگسانه

❤....❤....❤.....❤.....❤.....❤
..................................✿❤
...............................✿❤
............................✿❤
........................✿❤
.....................✿❤
..................✿❤
...............✿❤
.............✿❤
...........✿❤
..........✿❤
...........✿❤

سلام خوش اومدید ...

حدیث پنجم از شرح احادیث مهدوی . . .

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۸ ب.ظ

با نام خداوند عالی اعلی

شرح چهل حدیث از حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

تالیف : على اصغر رضوانى

حدیث پنجم

اقسام علم امام (علیه السلام)

عِلْمُنا عَلى ثَلاثَةِ أَوْجُه: ماض وَغابِر وَحادِث، أَمَّا الْماضی فَتَفْسیرٌ، وَأَمَّا الْغابِرُ فَمَوْقُوفٌ، وَأَمَّا الْحادِثُ فَقَذْفٌ فیِ الْقُلُوبِ، وَنَقْرٌ فی الاَْسْماعِ، وَهُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنا، وَلا نَبیَّ بَعْدَ نَبِیِّن . 1

علم ما اهل بیت(علیهم السلام( بر سه نوع است: علم به گذشته و آینده و حادث. علم گذشته، تفسیر است; علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوش هاست. این بخش، بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگرى نخواهد بود.

شرح :

این عبارت، بخشى از جواب امام زمان (علیه السلام) به سؤال على بن محمّد سمرى درباره ى علم امام است .مرحوم مجلسى (رحمه الله) در مرآة العقول، در تفسیر این سه نوع علم مى فرماید

علم ماضى یعنى علمى که پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) براى اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر کرده اند; نیز شامل علومى است از وقایع گذشته درباره ى انبیا و امّت هاى پیشین، و حوادثى که براى آنان اتّفاق افتاده و خبر از شروع امور و عوالم است.

مراد از « غابر »، علومى است که به امور آینده تعلّق مى گیرد; زیرا، غابر به معناى «باقى» است. مراد از غابر خبرهاى حتمى است که مربوط به آینده ى جهان است. و بدین سبب امام آن را به «موقوف» تفسیر کرده اند که علومى که تعلق به آینده ى جهان دارد، مختصّ به اهل بیت (علیهم السلام) است. موقوف، یعنى « مخصوص» .

مراد از علم حادث، علمى است، که به تجدد احوال موجودات، تجدّد پیدا مى کند، ویا تفصیل مجملات است ...

مراد از «قذف در قلوب»،الهام الهى بدون واسطه ى ملک است.

مراد از «نقر در اسماع» الهام الهى است به واسطه ى ملک.

دلیل افضلیّت نوع سوم این است که : الهام ـ با واسطه یا بدون واسطه ـ به اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص دارد. از آن جا که ادعاى الهام الهى، ممکن است انسان را به توهّم نبوّت بیندازد، حضرت در پایان به این نکته اشاره دارد که پس از پیامبر ما، پیامبرى نخواهد آمد . 2

______________________________

1-دلائل الإمامة، ص524، ح495 ; مدینة المعاجز، ج8، ص105، ح2720 .

2-ر.ک: مرآة العقول، ج3، ص136و137 .

  • گل نرگس